راهکارهای کاهش نرخ پرش (Bounce Rate) با سئو

بانس ریت Bounce Rate چیست؟ تاثیر آن بر سئو و راهکار کاهش نرخ پرش

برای موفقیت در سئو ۲۰۲۵، وب‌سایت‌ها باید علاوه بر انتخاب کلمات کلیدی مناسب، روی تحلیل نیت کاربران تمرکز کنند. محتوای “پاسخ سریع (Quick Answer)” و “نتایج برجسته (Featured Snippets)” بخش مهمی از استراتژی سئو خواهند بود. حالا که تا اینجا اومدی و همرامون بودی، بیا یه توضیح خلاصه و راحت داشته باشیم. بانس ریت یا نرخ پرش، در واقع به رفتار کاربرانی اشاره داره که وارد سایت شما می‌شن و بلافاصله بدون هیچ‌گونه تعاملی از اون خارج می‌شن. این عدد می‌تونه از یک سو نشون‌دهنده مشکلاتی در سایت شما مثل محتوای ضعیف یا طراحی نادرست باشه، و از سوی دیگه به شما کمک کنه که بهتر بفهمید چطور می‌تونید تجربه کاربری رو بهبود بدید و کاربران رو بیشتر درگیر کنید. نرخ پرش یا "bounce rate" به درصدی از بازدیدکنندگان یک وب‌سایت اشاره دارد که پس از مشاهده فقط یک صفحه، بدون انجام هیچ اقدامی، سایت را ترک می‌کنند.

الگوریتم‌های گوگل اکنون می‌توانند محتوای ویدئویی را تحلیل کنند و حتی بخش‌های خاص آن را به کاربران پیشنهاد دهند. استفاده از زیرنویس (Subtitles)، توضیحات متنی (Transcript) و کلمات کلیدی در ویدئو می‌تواند باعث افزایش رتبه‌بندی شود. یوتیوب (YouTube SEO) نیز در سال ۲۰۲۵ به یکی از قوی‌ترین ابزارهای جذب ترافیک ارگانیک تبدیل شده است. به عنوان مثال، ممکن است مخاطبان شما به دنبال بررسی سریع یک شماره تلفن یا چیز دیگری باشند. در این صورت اگر سایت امکان دسترسی سریع کاربران به این اطلاعات را فراهم آورد، کاربران پس از دسترسی به اطلاعات مورد نظر خود سریعاً سایت شما را ترک می کنند که باعث افزایش نرخ پرش می شود و این نشانه بدی نیست. اما برای یک سایت مجله آنلاین هدف این است که کاربران زمان طولانی تری را در وبسایت باقی بمانند و مطالب بیشتری را مطالعه کنند.

اگر در محتوای شما درست و به اندازه ی کافی به کلمات کلیدی پرداخته نشود ممکن است تا در نتیجه‌ی کوئری‌های بی‌ربط نشان داده شود که همین تلاش‌‌های شما برای کاهش نرخ پرش برا به باد خواهد داد. برای این که بتوانید رفتار مخاطبان خود را بررسی کنید و ببینید که محتوای شما تا چه حد برای آن‌ها مفید است، می‌توانید از ابزارهای مربوط به هیت مپ استفاده کنید. با استفاده از این ابزارها، می‌توانید متوجه شوید که بیشتر مخاطبان روی چه موضوعاتی از سایت کلیک می‌کنند بیشتر چه مطالبی را می‌خوانند و عکس‌العمل آن‌ها نسبت به این مطالب چیست. سپس با توجه به همین اطلاعات، محتوای خود را ارتقا دهید تا مخاطبان بهتر با سایت شما نیز ارتباط برقرار کنند و نرخ پرش سایت را کاهش دهید. الگوریتم گوگل یکی دیگر از الگوریتم های گوگل است که در سال ۲۰۱۷، به‌صورت غیررسمی توسط گوگل معرفی شد. الگوریتم گوگل دنس به تغییرات موقت و هدفمند رتبه‌بندی صفحات وب در نتایج جستجو گفته می‌شود.

اما میزان افت‌وخیز رتبه و مدت‌‎زمان اجرای رقص گوگل کمتر از گذشته است. مطالب کاربردی و تولید محتوای غنی و یکپارچه و مفید برای مخاطبان نهایی هدف اصلی وبسایت شما باید باشد. در دنیای امروز تولید محتوا حرف اول و آخر را برای جذب مخاطب می زند. به عبارتی دقیق تر یک محتوای ارزشمند هم برای سئو سایت شما مفید است هم تبلیغات برای شما به حساب می آید و در صورت مداومت در تولید محتوای ارزشمند به برندسازی شما نیز کمک می کند. یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش بانس ریت، ایجاد فضای تعاملی در سایت شماست.

کپی‌رایت © ‏ کلیه حقوق این وبسایت متعلق به وبسایت رادزاد بوده و هرگونه کپی برداری از مطالب آن، بدون ذکر منبع ممنوع می باشد. اگر به‌خاطر درآمدی که از تبلیغات به دست می‌آورید نمی‌توانید آنها را حذف کنید. مطمئن شوید که تبلیغات پاپ آپ (پنجره های باز شو) بعد از بسته شدن توسط مخاطب به صفحه سایت شما و همان بخشی که مخاطب در حال خواندن آن بوده باز می‌شود. و چون ارتقاء آن محتوا بسیار خاص انجام شده است، نرخ تعامل بسیار بالا رفته است. وقتی صحبت از گرفتن بک‌‎لینک و به اشتراک‌گذاری محتوا می‌شود، هیچ چیز نمی‌تواند حریف محتوای طولانی شود. مخصوصا اگر بخواهید بفهمید چرا افراد زیادی از صفحه شما Bounce یا پرش می‌کنند.

اگر اینطور نیست، ممکن است بازدیدکنندگان وارد سایت شما شوند با فرض اینکه محتوای شما درباره یک چیز است و با فهمیدن اینکه اشتباه فکر کرده‌اند، به صفحه‌ای که از آن آمده بودند برگردند. بازدیدکننده ای که وارد سایت شما می شود باید سر راست و مستقیم به موضوع هدفش برسد پس به این نکته توجه کنید تا بازدیدکنندگان ثابت برای سایت تان ایجاد شود. و انجام این کار اعتبار سایت شما و محتوای شما(حتی اگر بهترین محتوا)را به شدت کاهش می دهد. مطمن باشید که قرار دادن محتوای صوتی ،ویدیویی،تصویری و… برای بازدیدکنندگان علاوه بر اینکه کاربردی و مفید است بسیار جذاب و جالب است. یکی دیگر از امکانات خوبی که می‌توان با آن شناخت خوبی نسبت به ویژگی‌های مخاطبان بدست آورد مشاهده بانس ریت براساس سن است.

هرچند در قرن ۲۱ زندگی می‌کنیم اما همچنان چشم‌های آدم بیشترین تاثیر را بر روی مغز می‌گذارند. راه دوری نروید همین شما اگر این مقاله را در یک سایت بی در و پیکر و بدون طراحی مناسب و رنگ مناسب دیده‌ بودید، احتمالا شروع به مطالعه مقاله نمی‌کردید. وجود طراحی خاص، انتخاب رنگ‌های دقیق و تصاویر و مدیا متعدد، شما را به شروع مطالعه، ادامه و به پایان رساندن مقاله ترغیب می‌کند. بنابراین اگر به دنبال کاهش نرخ پرش هستید، به طراحی سایت نگاه ویژه‌ای داشته باشید. حال که به خوبی با مفهوم نرخ پرش و بهترین حالت آن آشنا شدید، باید به سراغ راه‌حل‌های ممکن و عملی برای کاهش نرخ پرش سایت برویم.

گوگل در سال 2017 گزارش داد که وقتی زمان بارگذاری صفحه به 10 ثانیه می‌رسد، نرخ پرش در موبایل 123 درصد افزایش می‌یابد. برای بهبود تجربه کاربری و کاهش بانس ریت باید رفتار کاربران رو در سایت به دقت بررسی کنید. ابزارهایی مثل Google Analytics می‌تونن به شما نشون بدن که کاربران کجاها از سایت خارج می‌شن یا صفحات خاصی که باعث بانس ریت بالا می‌شن. لینک‌های داخلی باعث میشن که کاربران از صفحه‌ای به صفحه دیگه در سایت شما برن و این باعث میشه که بیشتر تو سایت بمونن. اگه صفحات مختلف سایت به هم متصل باشن، کاربر به راحتی می‌تونه به محتوای مرتبط دسترسی پیدا کنه و کمتر از سایت خارج میشه. این باعث کاهش بانس ریت و افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت میشه.

کاربران دیگر حوصله خواندن مقالات ۲۰۰۰ کلمه‌ای را ندارند، مگر اینکه ارزش خاصی ارائه کند. گوگل دیسکاور (Google Discover) و نتایج بدون کلیک (Zero-Click Results) باعث شده‌اند که بسیاری از کاربران پاسخ‌های خود را بدون ورود به سایت دریافت کنند. استفاده از بولت‌پوینت‌ها (Bullet Points)، جداول اطلاعاتی (Data Tables) و پاراگراف‌های خلاصه‌شده باعث می‌شود که محتوای شما در بخش‌های بالایی نتایج گوگل قرار بگیرد. یکی از ساده ترین و اولین دلیل های افزایش نرخ پرش در یک سایت پایین بودن تعداد صفحاتی که در یک سایت می باشد. به همین دلیل پایبن بودن تعداد صفحات یا تک صفحه ای بودن یک سایت، باعث افزایش نرخ پرش سایت می شود.

در مقابل، دریافت تعداد زیادی بک‌لینک در مدت‌زمانی محدود یا لینک گرفتن از منابع مرزعه‌های لینک و منابع غیرمرتبط، احتمالاً حتی بعد از پایان رقص گوگل هم منجر به رتبه‌های پایین‌تر می‌شود. به جای این که به‌سرعت صفحات را تغییر دهید یا تصمیم جدیدی بگیرید، فقط مدتی صبر کنید! اگر این جابه‌جایی مداوم رتبه‌ها طول کشید، بعد با بررسی فاکتورهای مختلف صفحات خود، برای بهبود کیفیت آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. دکمه‌های Call to Action (CTA) می‌تونن کاربر رو به اقداماتی مثل ثبت‌نام، خرید، دانلود یا مشاهده بیشتر ترغیب کنن. این دکمه‌ها باید واضح و جذاب باشن تا کاربر رو به کلیک روی اون‌ها دعوت کنن. اگه کاربر چیزی برای انجام دادن تو سایت شما پیدا نکنه، سریعاً سایت رو ترک می‌کنه.

صفحه وب شما روی دسکتاپ 1024x768 نمایش داده می‌شود اما همان مقیاس در iPhone 6S وحشتناک به نظر می‌رسد. منوها و تصاویر باید فرمت شوند تا به اندازۀ دستگاه و صفحه نمایش پاسخ دهند. شما باید صفحات خود را طوری تغییر دهید و از قالب‌هایی استفاده کنید که واکنش‌گرا باشند. تجربه کاربری یک وب سایت (UX) عامل بزرگی برای ماندن یا نماندن کاربران در وب‌سایت است. اگر ‌سایت شما مملو از تبلیغات مزاحم، پاپ‌آپ‌های آزاردهنده یا ویدیوهای پخش خودکار باشد این احتمال وجود دارد که کاربران برای یافتن موضوعات مورد نظر وارد سایت دیگری شوند.

این راهکارها می‌تونن به شما کمک کنن تا بانس ریت سایت رو کاهش بدید و در نتیجه کاربران بیشتری رو جذب و نگه‌دارید. کاهش بانس ریت نه تنها باعث بهبود تجربه کاربری میشه، بلکه به سئو سایت شما هم کمک می‌کنه. اگه سایت شما بارگذاری طولانی داشته باشه، کاربر معطل می‌مونه و خیلی زود از سایت خارج میشه. گوگل هم به این موضوع اهمیت زیادی می‌ده و سایت‌هایی که سرعت بارگذاری بهتری دارند، در نتایج جستجو بالاتر قرار می‌گیرند. یکی از معیار های سنجش عملکرد صفحات وب  در سئو سایت ، در نظر گرفتن نرخ پرش یا بانس ریت است .

همواره بایست مخاطبین هدف خود را شناسایی کرده و محتوایی مرتبط با نیازهایشان در وب سایت تولید کنید. هدف گذاری بر روی مخاطبین نیز نبایست بسیار عمومی و کلی باشد، چرا که شانس ارتباط با کاربر کاهش پیدا می کند. یکی از روش های افزایش خوانایی سایت استفاده از شکل های مختلف محتواست. استفاده از ویدئو ها در کنار محتوای متنی می تواند توجه بیشتری را جلب کند. تصاویر با کیفیت نیز در جلب توجه بسیار کارایی داشه و در نهایت موجب کاهش بانس ریت می گردند. اگر کاربر محتوای مورد نظر خود را در صفحه پیدا نکند، احتمال زیادی وجود دارد که سمت بخش جستجوی وب سایت برود.

در واقع با تدوین استراتژی‌های چندجانبه قدرتمند، هم افت رتبه کمتری را تجربه می‌کنید و می‌توانید آسوده‌خاطر باشید که بعد از اتمام زمان رقص گوگل (Google Dance)، رتبه پایدار بالایی می‌گیرید. اما هنگام رخ دادن رقص گوگل چه کار کنیم؟ در ادامه 10 تا از بهترین تکنیک‌های سئو را در این زمینه می‌بینید. ما در آراویژن با ارائه خدمات طراحی سایت، سئو و تولید محتوا در کنار شما هستیم تا در بخش دیجیتال مارکتینگ خیال شما را آسوده کنیم. این اطلاعات در حساب گوگل آنالیتیکز که یک ابزار آمارگیر شرکت گوگل هست قابل دیدن هست, و به طور کلی ابزارهای آمارگیر حرفه ای معمولا بخشی به نام نرخ پرش یا bounce rate  دارند. گوگل نشست‌های هر صفحه (session) را بر کل نشست‌های موجود سایت تقسیم می‌کند.

با وجود الگوریتم‌هایی مانند کبوتر و ونیز، همچنان یک مشکل حل نشده برای کسب و کارهای محلی وجود داشت. علاوه بر این، به لطف این الگوریتم، نتایج نشان داده‌شده به کاربر، خیلی هدفمندتر از قبل بود. به‌عنوان مثال اگر یک کسب‌وکار چندین صفحه در گوگل مای بیزینس (Google My Business) با اطلاعات مشابه داشته باشد، موش کور ممکن است فقط یکی از آن‌ها را نمایش دهد. شاید با ورود تلفن های همراه به زندگی روزمره ما مهمترین بخش طراحی یک سایت واکنشگرا بودن آن باشد. با استفاده از این قابلیت شما به کاربران خود این امکان را می دهید که با استفاده از هر دستگاهی بتوانند وبسایت شما را مشاهده کنند.

همانطور که گفته شد درصد نرخ پرش یکی از مهم‌ترین عواملی است که سبب می‌شود سایت شما سئو بگیرد یا این که خیر از سوی گوگل رد شده و در دسته‌بندی‌های گوگل در جایگاه خوبی قرار نگیرد. امروزه زمان اتصال با دایل آپ‌ها گذشته و کاربران با افزایش سرعت اینترنت، حوصله کمتری را برای لود سایت دارند. در نتیجه اگر سرعت بارگذاری سایت شما بالای 3-5 ثانیه است، باید هرچه سریعتر آن را اصلاح کنید. بهبود زمان و سرعت بارگذاری سایت منجر به کاهش نرخ بانس ریت در حدود 10 – 70 درصد خواهد شد. شما کاربران می‌توانید برای بهینه سازی تجربه کاربری خود، نسبت به افزایش سرعت سایت اقدام کنید. به درصد خروج کاربران از سایت بدون داشتن تعامل با آن، نرخ پرش میگویند.

با ابرسرورها می‌توانید سرور با سیستم‌عامل دلخواه خود را در چند دقیقه انتخاب و نصب نموده و آزادانه منابع سرور خود را کاهش و افزایش دهید. سرویس قوی و پایدار که برای نصب و راه‌اندازی سیستم مدیریت محتوای وردپرس بهینه شده است. یک ابزار مدیریتی بسیار کاربردی، با دسترسی‌های بیشتر از یک‌هاست ابری. اگر سایت شما ریسپانسیو نیست، بهتر است به‌جای بررسی سایر مشکلات بلافاصله این مشکل سایت خود را حل نمایید. بر اساس داده‌ای که جمع‌آوری کرده‌اند، یک دسته‌بندی روی درجات میزان پرش انجام داده‌اند. سعی کنید در ارایه مطالب مورد نظر نکات و علایم نگارشی را رعایت نمایید.

اگر محتوای سایت ضعیف یا قدیمی باشد یا انتظارات بازدیدکنندگان را برآورده نکند، مخاطب به‌راحتی از سایت خارج می‌شود. برای اطمینان از اینکه محتوای سایت شما مناسب است باید مخاطبان هدف را شناسایی کنید و محتوایی برای آن‌ها بسازید که نیازها و ترجیحات آن‌ها را برآورده می‌کند. حتما برای شما هم پیش آمده است که وارد سایتی شده اید اما محتوای افتضاح درون آن نه تنها شما را به صفحات بعد و تعامل دعوت نکرده است بلکه در کسری از ثانیه، فقط از آن صفحه فرار کرده اید! یکی از موارد مهمی که جهت کاهش نرخ پرش سایت میبایست آن را در نظر بگیرید؛ کاهش تعداد پاپ آپ های تبلیغاتی و آزاردهنده است. برخی پاپ آپ ها مفید و جذاب اند اما بیشتر آنها ممکن است برای کاربران آزاردهنده باشد و به این علت نرخ خروج آنها از سایت شما زیاد شود.

با تمرکز بر روی لینک های داخلی می توانید کابران را متقاعد به حضور بیشتر در وب سایت کنید. این لینک های داخلی به کاربران کمک می کنند که به آسانی به قسمت های مورد علاقه شان در وب سایت بروند و در حالت کلی کار با وب سایت برایشان لذت بخش تر گردد. نرخ پرش Bounce rate بر روی نرخ بازگشت سرمایه ROI تاثیر مستقیم می‌گذارد. در واقع اگر نرخ پرش سایت شما کاهش پیدا کند، هزینه ای که بابت تبلیغات انجام می‌دهید بازگشت بهتری خواهد داشت. شما می‌خواهید افراد مناسبی از وب‌سایت شما بازدید کنند؛ افرادی که احتمالاً از شما خرید می‌کنند یا مطالب وب‌سایت شما به درد آن‌ها می‌خورد. اطمینان حاصل کنید که محتوای شما با علایق آن‌ها مطابقت دارد و مخاطب مناسب صنعت یا حرفۀ خود را هدف قرار دهید.

یکی از مشکلاتی که مدیران سایت‌ها با آن سر و کار دارند، بالا بودن نرخ پرش سایت است که به معنی از دست دادن مشتری‌های بالقوه است. پایین بودن bounce rate  از ویژگی‌های موفق یک سایت است و متخصصان سئو برای رفع این مشکل، راهکارهای مفیدی دارند. در این مقاله به علل پرش مخاطبان و آموزش کاهش این نرخ می‌پردازیم. نرخ پرش یا بانس ریت به درصد کاربرانی اشاره دارد که بعد از ورود به وبسایت شما بلافاصله صفحه شما را می‌بندند. در واقع کلیک کردن روی لینک وبسایت شما و خارج شدن از آن در کوتاه‌ترین زمان ابداً اتفاق خوبی برای وضعیت سئو شما رقم نخواهد زد.

بطور کلی هرقدر کاربران بیشتر با سایت شما تعامل داشته باشند و در آن کلیک هایی انجام دهند، به معنای جذاب بودن محتوا و سایت شما برای آنان است. این امر نرخ پرش پایین را به همراه دارد که سینگال مثبتی برای موتورهای جستجو است. با رشد جستجوهای محلی (Local Searches) و بهبود Google Maps & Google My Business، رقابت در سئو محلی (Local SEO) در سال ۲۰۲۵ شدیدتر از همیشه شده است. اکنون، کاربران قبل از مراجعه به یک فروشگاه یا رستوران، ابتدا آن را در گوگل جستجو می‌کنند و بررسی‌های کاربران (User Reviews) و امتیازدهی (Ratings) نقش کلیدی در انتخاب آن‌ها دارد. گوگل الگوریتم‌های سئو محلی خود را بهینه کرده تا کسب‌وکارهایی که اطلاعات دقیق و نظرات معتبرتری دارند، رتبه بالاتری بگیرند. همچنین، فاکتورهایی مانند “نزدیک بودن به مکان کاربر” و “دقت اطلاعات تماس” اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند.

نرخ پرش کلی برای سایت خود را می‌توانید در تب Audience Overview در گوگل آنالیتیکس ببینید و برای مشاهده نرخ پرش کانال‌ها و صفحات به ستون Behavior این ابزار مراجعه کنید. منظور از Exit Rate، نشان دهنده آمار خروج کاربران در صفحه‌ای است که آنها پس از مشاهده سایت شما و دیدن صفحات آن از سایت شما خارج می‌شوند. برای آنکه بتوانید بهتر فرق این دو را متوجه شوید، کافیست تصویر زیر را مشاهده کنید. بی شک یکی از مهم ترین روش های حفظ و جذب کاربران در وب سایت، تولید محتوا و سفارش تولید محتوا با کیفیت و حرفه ای می باشد. همچنین نکته دیگر در این بخش، بهبود صفحه از نظر تجربه کاربری است. به عنوان مثال سایت شما باید اِلمان‌هایی مانند فیلد جستجو یا بردکرامب را که امروزه همه کاربران با آنها آشنا هستند را داشته باشد.

بانس ریت یکی از موارد مهم در سئو میباشد که تاثیر بسزایی بر رتبه سایت شما در نتایج جستجو را در پی دارد. با کاهش نرخ پرش از سایت در واقع شما به موتورهای جستجو میفهمانید که سایتتان و محتواهای آن به اندازه کافی جذابیت برای کاربر را دارد که در آن تعامل داشته باشد. طبق تحقیقات انجام شده بهترین روش کاهش بانس ریت سایت، افزایش سرعت صفحات سایت است. زیرا اگر سایت شما به کندی بارگذاری را انجام دهد، کاربر خسته شده و احتمال زیادی وجود دارد که سایت شما را ترک کند. پس شما میتوانید با افزایش سرعت لود صفحات سایت خود کاهش چشمگیری را در نرخ پرش سایتتان مشاهده کنید.

همچنین صفحاتی خواهید داشت که نرخ پرش بسیار خوبی (خیلی پایینی) داشته باشند. به یاد داشته باشید که گوگل معمولا می‌فهمد که آیا یک سایت کار درست را در جهت تامین هدف کاربر انجام می‌دهد، حتی اگر پاسخ کاربر خیلی سریع داده شود. در این مثال‌ها، اگر آن صفحه نرخ پرش بالاتری داشته باشد شما کار خود را درست انجام می‌دهید. اگر سایت شما Affiliate (وابسته) است، تمام نکته‌ای که در آن وجود دارد این است که عمدا کاربران را از سایت خود به سایت فروشنده اصلی بفرستید. اما بجای یک صفحه فرود یا Lnding Page درباره مخلوط‌ کن‌های مختلف، به صفحه اصلی سایت می‌روید.

مکان تبلیغاتی که باعث حواس پرتی کاربر می‌شوند را باید درست انتخاب شوند. از ابتدای آغاز قرن ۲۱ بود که استفاده از موبایل‌های هوشمند، کم‌کم بیشتر شد. اما مسئله این بود که وب‌سایت‌هایی که تا آن زمان طراحی شده بود، برای نمایش داده شدن در موبایل بهینه نبودند. در واقع تا آن زمان هنوز چیزی به اسم طراحی کنش‌گرا (Responsive) در توسعه‌ی وب، آنچنان وجود نداشت. گوگل هم نسبت به این ماجرا عکس‌العمل نشان داده و تلاش کرد تا وب‌سایت‌ها را مجبور کند تا به‌صورت Responsive طراحی شوند.

این می‌تونه شامل بخش نظرات، فرم‌های تماس، یا حتی پرسش‌های متداول باشه که کاربر احساس کنه می‌تونه با شما ارتباط برقرار کنه. تعامل بیشتر با کاربران باعث میشه که کاربر بیشتر تو سایت بمونه و از خدمات شما استفاده کنه. خب، برای اینکه بفهمیم بانس ریت چطور محاسبه میشه، باید بدونیم که وقتی کاربر وارد سایت میشه و هیچ کاری انجام نمیده، این یه “پرش” به حساب میاد. یعنی اگه کسی وارد صفحه شما بشه و بدون هیچ تعاملی از سایت خارج بشه، این باعث میشه بانس ریت بالا بره. نرخ تبدیل به تعداد افرادی گفته می شود به افرادی گفته می شوند که دقیقا همان کاری را انجام داده اند که شما خواسته اید و عددی بین 3 تا 6 درصد مقدار مطلوب آن است .

به همان دلیل قبل، با خدشه دار کردن اعتماد، برندینگ شما نیز آسیب می‌بیند و ممکن است کاربران یکدیگر را از ورود به سایت شما منع کنند. اگر به همان بخش Audience مراجعه کرده و سپس به بخش Technology بروید، می‌توانید در قسمت Browser&OS گزارشی را مشاهده کنید. در این حالت لیستی از مرورگرها برای شما به همراه مقدار بانس ریت آنها نمایش داده می‌شود. در نهایت امیدواریم این آموزش برای شما مفید بوده باشد و به وسیله آن با مفهوم نرخ پرش و راه های کاهش آن آشنا شده باشید. درصورتی که سوالی برای شما پیش آمد، میتوانید آن را در بخش دیدگاه بیان کنید.

این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا روند تغییرات نرخ پرش را دنبال کنید و بفهمید چه چیزی باعث بالا رفتن یا پایین آمدن آن می‌شود. در این مثال، خروج شما از صفحه دوم سایت (صفحه‌ای که چند صفحه از کتاب را ورق زدید) باعث افزایش نرخ خروج آن صفحه می‌شود. در واقع، نرخ خروج درصد سشن‌هایی است که در یک صفحه خاص به پایان می‌رسد، صرف نظر از اینکه کاربر قبلاً از صفحات دیگر بازدید کرده باشد یا خیر. اکنون که فهمیدیم بانس ریت سایت چیست؟ و چه عواملی در بانس ریت سایت تاثیرگذار هستند، سراغ وضعیت نرخ پرش در سئو می‌رویم. لینک محتواهای مرتبط با محتوای صفحه اصلی را قرار دهید تا کاربران از صفحات دیگر بازدید کنند.

چیزی که باید بهش توجه کنید اینه که بانس ریت بالا همیشه به معنی شکست نیست، بلکه یه سیگنال برای بهبود هست. وقتی که این عدد رو بررسی کنید، متوجه می‌شید که کدوم صفحات نیاز به تغییر دارن یا کجاها باید روی جذابیت و سرعت سایت کار کنید. هرچه بانس ریت پایین‌تر باشه، یعنی سایت شما بیشتر توانسته کاربر رو نگه داره و رضایتش رو جلب کنه. در نهایت، بهبود بانس ریت می‌تونه به جذب بیشتر کاربر و ارتقاء رتبه سایت شما در نتایج جستجو کمک کنه. Kissmetrics هم یک ابزار تحلیل رفتار کاربران هست که می‌تونید ازش برای اندازه‌گیری نرخ پرش استفاده کنید.

میانگین bounce rate در اکثر وب سایت ها بین 25 تا 70 درصد می باشد. چرا که رپورتاژها یا پاپ آپ (pop up) ها برای کاربران زیاد دل‌انگیز نیستند و او را عصبانی می‌کنند. به همین دلیل شما باید به صورت منظم و هر چند ماه یکبار، محتوای سایت خود را به روز رسانی کنید و آپدیت‌های جدیدی بیرون بدهید تا اطلاعات موجود در سایت کاربردی باشند. به علاوه، باید به دنبال آشنایی با انواع کلمات کلیدی باشید تا مخاطبان بیشتری را به سایت خود دعوت نمایید. آمار و اطلاعات نشان داده‌اند که هرچه رابط کاربری سایت شما بهتر باشد، مخاطبان بهتر با آن ارتباط برقرار می‌کنند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید تقریباً ۵۷ درصد از کل ترافیک آنلاین در سطح گوگل، از طریق تلفن همراه و بقیه از طریق لپ تاپ یا تبلت هستند.

طبق داده های Redware تاخیر سرعت فقط به اندازه 500 میلی ثانیه 26% کاربران را ناامید می کند و نرخ اشتراک گذاری در وب سایت را 8% کاهش می دهد. اگر هدف از CTA، دریافت نظر مخاطبان یا خرید محصول نباشد، می‌توان CTA را مرتبط با عمل لینک‌سازی دانست. شما با پیروی از متدهای دعوت به واکنش و قرار دادن لینک صفحاتی که برای مخاطبان ارزشمند و مفید است می‌توانید مخاطب را به کلیک بر روی لینک دعوت کنید. به عنوان مثال باید بدانید مخاطب به کدام قسمت از محتوای صفحه شما علاقه‌مند است و به دنبال دریافت اطلاعات بیشتر در مورد آن موضوع یا مطلب است. فرض کنید در همین بخش شما به دنبال یادگیری جدیدترین متدهای CTA باشید.

وقتی یک کاربر یک موضوع را سرچ می کند و با صفحه شما مواجه می شود که تمامی اطلاعات مورد نیاز آن را پاسخ داده است، دیگر دلیلی وجود ندارد که کاربر به صفحات دیگر مراجعه کند. پس در این حالت نیازی ندارد که دیگر مقالات سایت شما را بررسی کند تا به جواب سوال خود برسد و در نتیجه نرخ پرش شما افزایش پیدا خواهد کرد. بهتر است که برای کاهش نرخ پرش باید موضوع اصلی در یک مقاله توضیح داده شود و برای کسب اطلاعات بیشتر باید صفحات فرود به صفحات دیگری هدایت شوند. نرخ تبدیل، معیاری در سئو است که موفقیت کمپین تبلیغاتی را می‌سنجد. نرخ تبدیل مطلوب عددی بین 3 تا 6 درصد است و سایر درصدها نسبت به این بازه، سنجیده می‌شوند.

در این مقاله از آموزش کسب‌وکار اینترنتی بلاگ پارس پک، به‌طور کامل مفهوم بانس ریت را بررسی کردیم. اکنون احتمالاً بدانید هر چه تعامل کاربر با سایتتان بیشتر باشد، نرخ پرش کمتری خواهید داشت. اگر در این زمینه سوالی دارید، کافی‌است آن را در انتهای همین مقاله بنویسید تا در سریع‌ترین زمان راهنمایی‌تان کنیم. به‌طورکلی، عوامل متعددی مانند طراحی نامناسب، وجود خطا در کدهای ردیابی، ترافیک بالای ربات‌ها و عدم سازگاری با مرورگرها می‌توانند به نرخ پرش بالا منجر شوند. همچنین ترافیک بالای شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات پولی و تعداد زیاد بازدیدکنندگان موبایل هم ممکن است نرخ پرش سایت را بالا ببرند. در مورد بهبود تجربه‌ی کاربری می‌توان با یک مثال قضیه را فیصله داد.

چراکه بسیاری از اقدامات اولیه با آنها انجام می‌شود و عدم وجود این بخش‌های کوچک منجر به افت تجربه کاربری خواهد شد. شما با بازدیدکنندگانی رو به رو هستید که برای وقت شأن ارزش بسیار بسیار زیادی قایل هستند بطوری که ۴۷٪ بازدیدکنندگان انتظار دارند صفحات سایت شما در زمانی کمتر از دو یا سه ثانیه بارگزاری بشود! شما می‌توایند در منوی سمت چپ قسمت Overview، امکان مشاهده آمار بانس ریت کل سایت را داشته باشید. این آمار شامل همه صفحات بوده و یک دید کلی از وضعیت بانس ریت سایت شما ارائه می‌کند. یکی از پارامترهایی که می‌توان از طریق آن به خوبی وضعیت سئو داخلی سایت‌ها را متوجه شد، بررسی آمار بانس ریت در آنها است.

همانطور که گفته شد سرعت به صورت غیر مستقیم هم بر سئو سایت تاثیر می گذارد. الگوریتم رقص گوگل نیز یکی دیگر از الگوریتم‌ های گوگل است که عملکرد جالبی دارد. عملکرد این الگوریتم که در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ معرفی شد، به این ترتیب است که وقتی گوگل صفحات جدید وب سایت‌ها را ایندکس می‌کند و یا تغییراتی در الگوریتم خود می‌دهد، ممکن است نتایج جستجو تغییر کند. کاری که گوگل انجام می‌دهد این است که با بازی کردن با رتبه‌های صفحات مختلف، داده‌های متفاوتی را از کاربران دریافت کرده و در نهایت به این نتیجه می‌رسد که کدام صفحه باید در رتبه‌های بالاتر قرار بگیرد. پیج رنک یکی از اولین الگوریتم های گوگل است که لری پیج (Larry Page) و سرگئی برین (Sergey Brin) در سال ۱۹۹۸ راه‌اندازی کردند. در این مقاله، 5 روش برای کاهش نرخ پرش و افزایش نرخ تبدیل به شما معرفی کردیم.


https://seohacker.academy/product/seo-course-gray-hat-mastering/